Ruch Światło-Życie


![]() | Moderator diecezjalny Ruchu Światło-Życie ks. mgr Artur Pukownik |
![]() | Moderator diecezjalny Domowego Kościoła ks. kanonik mgr lic. Wincenty Antoni Pytlik |
Para Diecezjalna Domowego Kościoła Wioletta i Andrzej Jasińscy | |
Parafie, w których odnajdziesz Ruch Bytów (św. Filipa Neri) Bytów (św. Katarzyny) Chojnice (MB Fatimskiej) Chojnice (MB Królowej Polski) Chojnice (ścięcia św. Jana Chrzciciela) Czersk (św. Marii Magdaleny) Człuchów (św. Jakuba) Debrzno (Wniebowzięcia NMP) Goręczyno (Trójcy Świętej) Gruczno (św. Jana Chrzciciela) Kamień Krajeński (św. Ap. Piotra i Pawła) Kartuzy (Wniebowzięcie NMP) Kościerzyna (św. Trójcy) Kulice (Nowa Cerkiew Wniebowzięcia NMP) Leśno (podwyższenia Krzyża św.) Lębork (św. Jakuba) Lipusz (św. Michała Archanioła) Nowa Cerkiew (k. Chojnic św. Marii Magdaleny) Nowa Karczma (św. Antoniego z Padwy) Rytel (NMP Królowej Różańca Św.) Starogard Gdański (św. Wojciecha) Świecie (św. Józefa) Tczew (NMP Matki Kościoła) Tczew (podwyższenia Krzyża św.) Tczew (św. Józefa) | |
https://pelplin.oaza.pl/ |
HISTORIA
Ruch Światło-Życie jest udaną próbą przełożenia eklezjologii II Soboru Watykańskiego na język ruchu. Założycielem Ruchu jest ks. Franciszek Blachnicki (1921- 1987), który od rekolekcji oazowych dla ministrantów (1954) i Krucjaty Wstrzemięźliwości (1957) poprzez dalszy rozwój oaz wypracował cały system ewangelizacji i formacji obejmujący dzieci, młodzież i dorosłych. Program formacyjny dla małżonków został w dużej mierze zaczerpnięty z programu i duchowości Equipes Notre-Dame. Ukształtowany w ten sposób Ruch Żywego Kościoła, przyjął w 1976 r. nazwę: „Ruch Światło-Życie”, określającą jego duchowość, metodę działania i charyzmat dany Założycielowi.
CHARYZMAT
Cel i program Ruchu wyrażają greckie słowa „ΦΩΣ” (światło) i „ΖΩΗ” (życie). Formuła „Światło- Życie” oznacza jedność światła danego od Boga i życia, czyli postępowania. Sprawca tej jedności jest Duch Święty. Światłem jest: światło rozumu, światło sumienia, światło słowa Bożego, światło Chrystusa jako wzoru osobowego i światło Kościoła, który dba o nieskażony przekaz światła z poprzednich źródeł oraz o ich właściwa interpretację. Jedność między prawdami poznanymi i uznawanymi za słuszne, a wyznawanymi i stosowanymi w życiu, określa program wychowawczy Ruchu i zarazem jego metodę pedagogiczną.
Celem Ruchu Światło-Życie jest formowanie dojrzałych chrześcijan i budowanie wspólnoty (communio) Kościoła poprzez ewangelizację i formację, odnowę liturgii, budowanie braterskich wspólnot oraz tworzenie dzieł mających na celu przemianę światła w duchu Ewangelii. Zadania te Ruch wyraża w podstawowych sformułowaniach: Nowy Człowiek, Nowa Wspólnota, Nowa Kultura. Ruch odczytuje znaki czasu i wsłuchując się w głos Stolicy Apostolskiej, podejmuje jej aktualne zachęty oraz wypracowuje na ich podstawie konkretne programy działania.
Duchowość uczestników Ruchu Światło-Życie wyraża się w ciągłym pogłębianiu osobistej relacji do Jezusa Chrystusa jako Pana i Zbawiciela. Jest to relacja miłości – całkowitego oddania się Jemu w wierze i posłuszeństwie na wzór Niepokalanej. Mocy do takiego osobowego oddania się udziela Duch Święty, On także jednoczy we wspólnocie żywego Kościoła, w którym każdy człowiek znajduję środowisko swojego wewnętrznego rozwoju oraz przyczynia się do wzrostu Kościoła zgodnie ze swym powołaniem. Osobisty związek z Jezusem nawiązuje się i pogłębia przez stały kontakt ze Słowem Bożym, które staje się słowem życia dzięki codziennej modlitwie indywidualnej i wspólnej. Źródłem pełni życia chrześcijańskiego, a zarazem jego szczytem, jest liturgia, zwłaszcza eucharystyczna, pielęgnowana przez uczestników Ruchu w odnowionym posoborowym kształcie. Uczestnicy Ruchu dają świadectwo Jezusowi Chrystusowi słowem i życiem. Szczególną formą świadectwa jest Nowa Kultura, polegająca na uwalnianiu człowieka od wszystkiego, co poniża jego godność, oraz na rozwijaniu wartości osoby i wspólnoty we wszystkich dziedzinach życia.
Szczytem życia osobowego jest zdolność do złożenia daru z siebie w akcie pięknej miłości – agape, której przykład dał Chrystus Sługa. Uczestnicy Ruchu Światło- Życie chcą wdrażać się w tę postawę posiadania siebie w dawaniu siebie przez stałą przemianę życia (metanoię) oraz przez podejmowanie bezinteresownej służby (diakonii), zgodnie z otrzymanymi darami. Powyższe zasady i praktyki życia duchowego są zawarte w „Drogowskazach Nowego Człowieka”. Małżonkowie, żyjąc treścią „Drogowskazów”, realizują je w „Zobowiązaniach Domowego Kościoła”.
Ruch Światło-Życie jest także dziełem Niepokalanej, Matki Kościoła. Został Jej zawierzony 11 czerwca 1973 r. Przez kard. Karola Wojtyłę.
FORMACJA
- Ciągła formacja roczna: cotygodniowe spotkania w małych grupach formacyjnych.
- Formacja dodatkowa: Oaza Dzieci Bożych (I, II, III stopień), Oaza Nowej Drogi (I, II, III stopień), Oaza Nowego Życia (I, II, III stopień), Oaza Rodzin (I, II, III stopień), Szkoła Animatora (KODA, ORA), rekolekcje i kursy diakonii specjalistycznych).
FORMY POSŁUGIWANIA W PARAFIACH
Posługa w diakoniach:
- Diakonia Deuterokatechumenatu
- Diakonia Ewangelizacji
- Diakonia Oaz Rekolekcyjnych
- Diakonia Wyzwolenia
- Diakonia Domowego Kościoła
- Diakonia Liturgii
- inne diakonie specjalistyczne
JAK WŁĄCZYĆ SIĘ DO RUCHU?
Ruch Światło-Życie obejmuje ludzi różnego wieku i powołania: dzieci, młodzież, osoby dorosłe różnych stanów: małżeństwa, osoby samotne, kapłanów, zakonników, zakonnice, członków instytutów itd. Małżeństwa należące do Ruchu zasadniczo tworzą w jego ramach kręgi Domowego Kościoła. Aby włączyć się do Ruchu, należy podjąć po ewangelizacji ciągłą formację oazową. Aby włączyć się do Krucjaty Wyzwolenia Człowieka należy podjąć postanowienie abstynencji.